Neljän vuoden sormituntuma Kansallisoopperaan
Neljän vuoden sormituntuma Kansallisoopperaan – uusintasaumausta vuosibudjetin määrittämissä rajoissa
Petrillä ja Aivarilla on aivan ainutlaatuinen sormituntuma Suomen Kansallisoopperan julkisivusaumoihin. He ovat työskennelleet talon saumaustyömaalla neljänä vuotena peräkkäin.
”Viime vuonna meinattiin saada koko saumausurakka valmiiksi, mutta sitten Senaatti-kiinteistöjen rahakirstun pohjalta löytyikin rahaa, minkä ansiosta uusittiin julkisivusaumausten lisäksi pihalla olevien muurirakenteiden saumauksia. Saa nähdä, miten käy tänä vuonna. Muurirakenteissa olisi vielä 10 kilometrin verran saumattavaa, Saumalaakso Oy:n saumari Petri pohtii.
Talo on valmistunut vuonna 1993. Petrin ja Aivarin mukaan saumauksia on selvästi uusittu aikaisemminkin ja Saumalaaksonkin saumareiden toimesta.
”Mieluisin saumauskohde olisi sellainen, missä vanhat saumaukset irtoavat helposti, eikä niitä tarvitse kovasti kiskoa irti. Sellainen työmaa tämäkään ei ole, vaan kyllä täälläkin joutuu kiskomaan vanhoja saumauksia irti kovin ottein”, Petri tuumii.
Petri (kelkassa) ja Aivari ovat työskennelleet Suomen Kansallisoopperan saumaustyömaalla neljänä vuotena peräkkäin. Vuonna 1993 valmistuneen Ooppera-talon piha on rajoittanut työn suorittamista ja kaluston käyttöä esimerkiksi siinä, että suuri osa työstä on pitänyt tehdä kelkasta tai telineiltä käsin.
Vuosibudjetin sanelemassa tahdissa edetty
Petrin ja Aivarin urakkaan on kuulunut julkisivuklinkkerilaattojen ja -graniittikivien saumojen sekä lasirakenteiden silikonisaumojen uusimista. He arvioivat saumausmetrejä kertyneen tähän mennessä ainakin 50 kilometrin verran, ehkä enemmänkin.
”Kansallisoopperan saumauksissa on ollut vuosibudjetti. Sen mukaan töitä on tehty niin paljon kuin budjetissa on ollut kulloinkin rahaa ja tekemättä jääneet saumaukset siirretty odottamaan seuraavaa vuotta”, toimitusjohtaja Anton Panschin kertoo.
Tempoilevuus on aiheuttanut oman päävaivansa, koska Kansallisoopperan julkisivujen ja koko työmaa vaatii erityisosaamista.
”Jos olemme suunnitelleet, että Petri ja Aivari ovat koko saumauskauden Oopperan työmaalla, mutta eivät sitten olekaan, niin mille työmaalle heidät sitten laitetaan – toki tällaisille osaaville saumareille meillä aina löytyy muita työmaita. Kysymys ei ole siitä, mutta tempoilevuus on kuitenkin tuonut töiden järjestämiseen omat haasteensa”, Anton jatkaa.
Kansallisoopperan työmaalla on tehty paljon vaativaa graniittisaumausta, mikä vaatii tekijältä erityistä tarkkuutta.
”Meidänkin yrityksessämme voi kuvainnollisesti yhden tai kahden käden sormilla laskea kaverit, jotka pystyvät tekemään graniittisaumauksia. Pitää olla joutuisa ja silti käden jäljen pysyä laadukkaana. Graniittisaumauksissa sauman kapeus ja kiven terävä reuna tekevät niiden saumaamisesta vaativampaa, koska luonnonkivi ei anna yhtään anteeksi virheitä verraten tavalliseen elementtisaumaan”, Anton vielä jatkaa.
Talon käyttäjien kanssa hyvä vuoropuhelu
Petri on työskennellyt saumarina 18 vuotta ja Aivari 13 vuotta. Kansallisoopperan työmaa on tullut vuosien saatossa tutuksi ja ollut mieluisa.
”Täällä on ollut hyvä työskennellä, kun asiat ovat toimineet niin hyvin oopperan henkilökunnan kanssa. Oopperan tiloissa meillä on ollut käytettävissä sosiaalitilat jääkaappeineen, mikroineen, keittimineen ja vessoineen. Keskivertoa paremmat sosiaalitilat. Uusissa asuinkerrostaloissa ei välttämättä nykyään ole sellaisia saunatiloja tai kerhohuoneita, joita voisi käyttää sosiaalitiloina”, Petri pohtii.
”Jos on iso ja pitkäaikainen työmaa, meille ei ole ongelma hankkia väliaikaiset sosiaalitilat, ellei niitä esimerkiksi taloyhtiöstä löydy. Sopivien sosiaalitilojen puute olisi kuitenkin hyvä tuoda esiin jo tarjousvaiheessa”, Anton mainitsee.
Saumaustyötä talon käyttäjät huomioiden
”On oopperan työmaalla kuitenkin haasteita riittänyt”, Petri tuumii.
Hän viittaa siihen, miten kaikessa tekemisessä on tietysti pitänyt ottaa huomioon talon käyttö – onhan se arkipäivisin yli 500 hengen työpaikka.
Käyttäjät pitää ottaa huomioon ja siksi esimerkiksi Töölönlahden puoleisen pääsisäänkäynnin yläpuolella olevat saumaukset on tarkoitus tehdä vasta sitten, kun Ooppera siirtyy kesälomakauteen ja työntekijöiden lomat alkavat.
Töölönlahden puoleisella julkisivulla on Petrin mukaan noin 300 metriä graniittisaumaa tehtävänä.
Oopperan pihassa on erilaisia tasoja ja rakenteita, jotka nekin ovat vaikuttaneet työn suorittamiseen ja kaluston käyttöön.
”Tuo Aivarin käytössä oleva henkilönostin oli ainut kone, joka mahtui tulemaan tuosta aukosta tänne pihalle. Henkilönostin on 133 senttimetriä leveä, mutta kun siitä irroittaa tuon korin, niin silloin kuljetusleveys onkin enää 125 senttimetriä. Sen ansiosta kone mahtui juuri ja juuri tähän sisäpihalle”, Petri selittää sitä, miksi suurin osa töistä on pitänyt tehdä muulla kalustolla ja ratkaisuilla.
Petriä ei korkeilla paikoilla huimaa, vaikka pelon tunne voikin hiipiä mieleen, ellei ole kiintopistettä, mitä katsoa tai kohtaa, mihin tarttua, kun tuuli keikuttaa kelkkaa.
Joissakin kohdin saumaustyötä varten on rakennettu telineet.
”Oopperatalo on hyvin haasteellinen kohde myös kelkkojen kiinnittämiselle. Taloa yläpuolelta kuvaavista satelliittikuvista voi nähdä, että kiinnityspaikkoja ei ole kovin montaa”, Anton tuumii.
Kelkkatyöskentely vaatii kokemusta. Senkin Petri ja Aivari tunnustavat, että etenkin kovilla tuulilla korkealla työskennellessä voi pieni pelon tunnekin hiipiä mieleen.
”Varsinkin, jos joutuu työskentelemään niin sanotusti tyhjän päällä, eikä ole katseelle kiintopistettä tai mitään kohtaa, mistä ottaa tarvittaessa kiinni”, Petri pohtii.
Aivari on tehnyt saumauksia tällaiselta henkilönostimelta. Kokoluokaltaan ainut, joka mahtui Oopperatalon pihalle.
Graniittisaumausten uusiminen vaatii erityistä tarkkuutta ja huolellisuutta.